Onze visie op de opbouw van de praktijkinstructie voor heftruck- / en reachtruckchauffeurs

 

 

 

Werken met de heftruck en/of reachtruck is een serieuze aangelegenheid. LTC Helmond leidt uw medewerkers op volgens het M.I.T. (Methodische Instructie Transportwerktuigen). Alle noodzakelijke onderwerpen om de basishandelingen aan te leren komen hierdoor aan bod. De basis voor de aan te leren handelingen zijn de eindtermen voor het behalen van het VCH (Veiligheids Certificaat Heftruck) van het CCV. CCV is een divisie van het CBR. 

 

Om uw medewerkers binnen afzienbare tijd klaar te stomen voor het werken met de truck heeft LTC Helmond de volgende instructie-onderdelen voor de praktijklessen ontwikkeld:

 

1. Kennismaken met de basiskarakteristieken van de heftruck/reachtruck;

2. De dagelijkse inspectie van de heftruck/reachtruck;

3. De kandidaten maken kennis met alle bedieningselementen;

4. De kandidaten leren hoe op correcte wijze weg te rijden en de heftruck/reachtruck te parkeren;

5. Op juiste wijze remmen (ook met gebruikmaking van plugbreaking) en stoppen;

6. De kandidaten maken kennis met de stuurkarakteristieken van de heftruck/reachtruck;

7. Hoe wordt lading op juiste wijze opgenomen en afgezet;

8. Als de basishandelingen zijn ingeoefend, worden deze nog meer eigengemaakt door diverse combinatie opdrachten;

9. Bij alle onderdelen worden de veiligheidsregels uit de Arbeidsomstandighedenwet, het Arbeidsomstandighedenbesluit en het AI-14 aangestipt.

 

LET OP! 

Wij vertrouwen erop dat u begrijpt dat wij in 2 of 3 dagen een basis kunnen leggen. De omstandigheden waarin de heftruckchauffeur eventueel tewerkgesteld wordt lopen nogal uiteen. Geef de chauffeur de tijd om even te wennen aan de heftruck/reachtruck en de werkomstandigheden, hiervan plukt u de vruchten op de lange termijn.

 

BASISKARAKTERISTIEKEN

1. Basiskarakteristiek heftruck voorbeeld: Is het een 4-wiel, 3 wiel of een 4-wiel met pendel-as (Linde)

 

1. Basiskarakteristiek reachtruck voorbeeld: Vulkollanbanden of volrubber? normale besturing of 360 graden besturing?

 

DAGELIJKSE INSPECTIE

Deze inspectie hebben wij verdeeld in 3 aspecten:

 

1. We lopen een rondje om de truck en controleren alle zichtbare onderdelen visueel.

2. De bestuurder neemt plaats op de truck en controleert de werking van alle bedieningselementen.

3. De bestuurder controleert de werking van de beveiligingen (stopknop, stoelschakelaar e.d.)

 

BEDIENINGSELEMENTEN

Heftrucks en reachtrucks verschillen voor wat betreft de bediening. Dit geldt voor de bediening va de mastfuncties en bijvoorbeeld het vooruit en achteruit schakelen.

 

Enkele mogelijkheden voor het vooruit en achteruit schakelen (Monotrol van Hyster, Schakelaar voor rechterhand bij toyota, 2 voetensysteem bij Linde)

 

 

WEGRIJDEN EN PARKEREN

We passen een roulatiesysteem toe zodat de kandidaten het wegrijden en parkeren snel beheersen. De juiste volgorde van handelen wordt door de instructeur gedemonstreerd, hierna voeren de kandidaten de handelingen uit in opdracht van medekandidaten.

 

 

REMMEN EN STOPPEN

De heftruck/reachtruckchauffeur moet er voor zorgen dat zijn voertuig altijd op tijd tot stilstand kan komen. Kandidaten leren de verschillende manieren om te remmen en stoppen. (gas los, rempedaal, plugbreaking).

 

Remmen_01
remmen_02
remmen_03
Voorbeelden van praktijkopdrachten voor het remmen en stoppen (Klik op de tekening voor een vergroting).

 

 

STUURKARAKTERISTIEKEN

Als je een heftruck wilt krijgen waar jij hem hebben wilt, zul je een en ander moeten weten over de stuureigenschappen.

 

Wat gebeurt er als ik aan het stuur draai? 

Hoe ver zwaait de achterzijde of voorzijde uit als ik stuur? 

Waar ligt het stuurpunt van de heftruck?

 

Als je de antwoorden op deze vragen kunt geven ben je al een eind op weg. De opdrachten die we hiervoor aanbieden geven deze antwoorden.

 

sturen_01
sturen_02
sturen_03
Voorbeelden van stuuroefeningen (klik op de tekening voor een vergroting).

 

 

OPNEMEN EN AFZETTEN VAN LADING

Het lijkt zo eenvoudig, lading opnemen, stukje rijden en dan weer plaatsen. We simuleren diverse omstandigheden waarin de heftruck- en/of reachtruckchauffeur zijn lading moet behandelen. Het voordeel van In-company trainingen is, dat wij op uw locatie met uw ladingen kunnen werken. Hierdoor kunnen de kandidaten goed kennismaken met de eisen die worden gesteld. er wordt onder andere gelet op:

 

– positie kiezen voor de lading;

– stand van de mast;

– vrij in- en uitrijden;

– Lading laaggeheven transporteren;

– Moet ik de lading wel of niet achterover neigen?

 

 

COMBINATIE OPDRACHTEN

Als het sturen en lastbehandeling zijn ingeoefend worden een aantal combinatie opdrachten uitgezet. Dit zijn opdrachten waarin de kandidaat het sturen en de lastbehandeling tegelijk moet laten zien.

 

combi_01
combi_02
combi_03
Voorbeelden van combinatieoefeningen (klik op de tekening voor een vergroting).

 

 

Nieuwsgierig? Ga naar het contactformulier om uw gegevens achter te laten en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.